fredag 27. juli 2007

Vår første golden retriever og Kennel Hulderhøgda.

Jeg vil nok alltid huske da jeg liksom "oppdaga" golden retrieveren...Det var i forbindelse med ei reklame for hundefòr i et eller annet ukeblad. På reklamen var det bilde av DEN herlige golden retrieveren! Da kjente jeg at en slik hund måtte det bli på oss - eller ingen liksom...
Dette var i 1990. Guttene våre var da 7, 10 og 14 år. Tidligere hadde vi hatt en blandingshund, som hadde fulgt guttene overalt.
Nå begynte jakten på VÅR golden-jente, som skulle se ut som den på reklamen. Dette var ei tid FØR det fantes internett. Tror jeg fikk tilsendt valpeliste fra NKK... Ut fra den ble det mange telefoner og lange samtaler med oppdrettere. Til slutt endte vi opp i Brumundal, hos Unni og Odd Strandsveen.
Cherimoy`s Do What You Want - til daglig Pia, fant vi hos dem. Hun var altså prikk lik det indre bildet jeg hadde, om hvordan en golden skal se ut :)
Vi fikk 12 gode år med vår Pia. Iløpet av disse åra oppretta vi Kennel Hulderhøgda . Pia fikk 2 kull, med 11 og 8 valper.
Dette var ei svært givende og lærerik tid.
Kennel Hulderhøgda har siden den tid "ligget på is". Det siste året har tanken på å la vår nåværende golden, Hulda, få valper, bare vokst seg større og større. Blir dette virkelighet, blir det nytt liv i Kennel Hulderhøgda igjen ...

Kan også fortelle at da Pia var ca 10år, kjøpte vi vår 1. berner sennenhund, Zawa. Hun var godheten selv, og ble 10 år.

Ingen kommentarer: